Forberedelser

Kontaktlærers forberedelse før leirskoleopphold:

• Informere elever og foresatte om utstyr og opplegg god tid i forkant av leirskoleoppholdet.
  • Leirskolen sender ut mail i god tid før leirskolebesøket med skjema for å kartlegge blandt annet spesielle behov og antall elever og voksne. Dette skjemaet returneres til leirskolen senest  uker før avreise.
  • Organisere reise tur/retur leirskolen.
  • Dele elevene inn i grupper som skal bo på rom/hytter sammen. Skjema for inndeling av rom blir sendt pr mail fra leirskolen i forkant av oppholdet. Dere ordner selv hvilke elever som sover hvor etter hvilke behov elevene måtte ha, og hvilke hytter dere har fått tildelt. Ved spørsmål, ta kontakt med oss på mail. Oversikten over hvem som sover hvor bes sendes til oss før avreise.
  • Planlegge for hyggelige kvelder for elevene med aktiviteter/spill/konkurranser/lek. Ta gjerne kontakt med oss om muligheter for lån av utstyr.

Innkvartering

Elevene bor på hytter eller rom i 2. etasje av hovedhuset. Det finnes 2 leder/lærerhytter med sengeplass til 6 lærere hver hytte. Det er et firemannsrom med to køyesenger, og et tomannsrom med en 120 dobbeltseng. Noen uker er det trangt om plassen, og vi er avhengig av samarbeidsvillige lærere som er med på å finne gode løsninger for å få plass til alle. I hovedhuset er det undervisningsrom, spisesal, oppholdsrom og kjøkken. I 2. etasje er det soverom hvor elevene bor 2, 3 og 4 på hvert rom, samt dusj og toalett. På hyttene er det 10 sengeplasser samt kjøkken, dusj og toalett.

Hytter og rom i hovedhuset tilhører de som bor der, og skal ikke være et forsamlingslokale på kveldene. Når vi skal være sammen på kvelden, bruker vi oppholdsrommet i 1. etasje i hovedhuset eller tunet på leirskolen.

Når det gjelder hjemmelengsel og kontakt med hjemmet anbefaler vi at en lærer sender gruppemelding til foreldrene for å si hvordan det går. De kan også ha en kontakttelefon som foreldrene kan ringe hvis det er absolutt nødvendig. Dersom elever kontakter hjemmet, er vår erfaring at dette gjøres på formiddagen dagen etter - ikke på kvelden før de skal sove.